Vecka numero sex - Historien fortsätter

"Dagarna de bara går och går, efter varandra. Måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag"..(mins någon den gamla dystra dagis-dängan?) Jag är inne på sjätte veckan av min praktik och denna vecka står det i min egen planering att jag ska titta närmare på hur kontakten med kund och övriga externer sköts i samband med genomförandefasen. Eftersom produktionsledaren är den som håller i den mesta kommunikationen utåt, frågade jag henne en del om detta. På plats fortsatte jag dock mest med skisserna till broschyren. Jag arbetade med de olika uppslagen utifrån den mall och de texter som kundens marknadsföringsansvarig skickat till oss. Hon hade ett upplägg, en layout som hon utgått från, vilket i sin tur utgått från ett visst antal sidor i ett visst format till en viss peng. Men vi hade fria händer att modifiera så länge vi höll oss inom budgetens tajta ramar. (Ibland gäller det att vara kreativ även iklädd spandex, och det är faktiskt ofta då som ens kompetens och kreativitet prövas). 

På onsdagen hade vi ett internt möte angående skisserna där vi sammanställde de skissförslag vi hade gjort på olika håll. Vi valde två banor att jobba vidare med för att ha en "safe" och en "vågad", som man säger. Det gäller att ha fler alternativ ifall kunden skulle se ut att vilja kräkas när man presenterar något, då kan man i alla fall låtsas som om man har flera genomtänkta ess i bakrocken. Senare i veckan började jag trolla fram idéer till upplägget för hemsidan inom samma projekt. Jag fick också vara med ADn när han hade möte med en frilansfotograf som han funderar på att använda i något projekt. Killen var inte mer än ett par år äldre än mig men hans portfolio var imponerande - fyllld med shots på kända butikskedjor och fotbollsspelare. Hans nervösa greppande om sin egen lugg under intervjun var helt obefogat.

Mot slutet av veckan påbörjade jag också några förslag på visitkort. Nästa vecka kommer produktionsledaren åka iväg på långresa i två veckor till ett land känt för sina savanner. På fredagseftermiddan sa hon att jag gärna fick sätta mig på hennes plats när hon var borta, eftersom den har en större och bättre datormaskin. Det ska bli trevligt att sitta vid andra bordet ett tag, och få prata lite mer med de jag suttit med ryggen mot under hela tiden på byrån.

I övrigt har nya IKEA möten, och möten med min företagspartner angående produktdesignen vi håller på med, fyllt de flesta lediga timmarna i mitt liv. Frågan är hur länge jag orkar hålla på så här innan jag måste dra i nödbromsen. Vore trevligt om man fick betalning för allt arbete man lägger ner på att vara super-kvinnan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0