7 oktober 2008 - Money makes the world go around

Välkomna till halvlek i praktiken, och den "kreativa genomförandefasen" som jag valt att djupstudera denna vecka. Fokus ligger alltså på att ta reda på hur det kreativa arbetet går till på en reklambyrå, efter att man blivit tilldelat ett uppdrag av ett företag? Vem gör vad, när, hur och var?

Hade en pratstund på morgonen med projektledaren och hennes nya glasögon eftersom vi två anlände först. Frågade om veckans projekt och hon berättade lite, visade mig planeringen, och berättade att hon o grafikern hade ett projekt som jag kunde få va med på om jag ville. De skulle ha möte om detta senare på dagen så hon bjöd in mig till det. Tisdagen var ödslig i övrigt, inte känslomässigt, men på kontoret var de flesta borta. Över lunchen hamnade jag kvar ensam med den andra produktionsledaren/originalaren och vi hade så lite att prata om att man hörde dammet landa på golvet. Jag satt och jobbade med WC-logon, ändrade om hela Flush-logon till en helt ny profil, och började ta fram Wonder Loo-symbolen. Vid tvåtiden kom några av gänget tillbaka från ett framgångsrikt möte med den aktuella storkunden. De livade upp stämningen, satte på musik och kokade kaffe.

Kl 15:30 anlände marknadsföringsansvarig för den kund och det arbete som projektledaren hade berättat om tidigare på dagen. Vi hade möte med kunden i drygt en timme, pratade färg, form priser, offert etc. Produktionsledaren styr i det praktiska under ett sådant möte, för anteckningar och sköter den övergripande kommunikationen. Grafikern/ADn är mest koncentrerad på det formmässiga, frågar om den befintliga logotypen, typsnitt, färgkoder, stil och känsla. Efter ett internt sammanfattande möte oss i mellan, startade den kreativa fasen. Denna börjar ofta med att tala om de olika kanalerna, vad som kan/skall tillämpas genom skisser, deadlines o.s.v. Man har dels några interna deadlines för att föra arbetet framåt, och ungefär halvvägs mot kundens deadline har man ett avstämningsmöte med kunden där man presenterar det man ditills kommit fram till. Efter mötet pratade vi lite om tankar och idéer, och bestämde vad alla skulle ta tag i fram till nästa interna möte. Det här känns riktigt kul att få vara med om på nära håll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0