1 oktober 2008 - Av spån kan man bygga höga hus

 

Man (jag) kommer till en punkt när man (jag) börjar umgås med nya människor i stängd miljö, då man börjar analysera deras personlighet. För mig faller det naturligt att börja analysera ADn på byrån eftersom han sitter bredvid mig varje dag, och är den som "svarar" för min praktik. En sak som jag har märkt är att han inte gärna använder adjektiv när det handlar om saker som hänt utanför kontoret. Varje gång jag försökt bounda och frågat hur det har gått på en företagspresentation eller dylikt, har han antingen varit väldigt kortfattad eller mumlat något i ett skägg som han inte har. När vi har ett internt möte på byrån däremot, eller han ska pitcha olika jobb etc, kan han gå in på långa målande beskrivningar om saker och ting. Han har ett fruktansvärt kort minne och ett oorganiserat skrivbord som ger mig mardrömmar. Jag spenderade tre minuter på hans plats vid hans dator igår, och det var tur att det var dags att gå hem för annars hade jag nog börjat städa maniskt, sorterat saker i mappar, och fått några ovänner inom reklambranschen på köpet. Själv är jag så pedantisk så att det är pinsamt. Mina mappar ligger symmetriskt placerade längs höger sidan av datorns skrivbord, på en enfärgad bakgrund, sorterade i projekt efter datum förstås.



Jag har börjat jobba på ett nytt produktnamn till en kund inom kategorin WC rengöring. Jag fick olika kategorier som utgångsläge. Produkt- eller logotypnamn kan vara: beskrivande, förklara funktion, semibeskrivande, fantasifulla, metaforiska etc. Jag använde lexikon, synonymbok och som vanligt mitt kära google när jag påbörjade uppgiften. Jag läste på om allt från toaletter till rengöring på Internätet, och landade tillslut med två förslag:Flush eller Wonder Loo. Det första är enkelt, kort, beskrivande, metaforiskt och snyggt. Låter bra i munne och går snabbt att säga; "jag ska bara köpa Flush". Samma kategori namn som Vim, Yes, Ariel, Vicks. Snabbt o behagligt att säga=lätt att köpa (i min värld). Det andra är en ordlek, roligast om man är född innan 1960.



Efter lunch var jag och den andra praktikanten med när ADn och grafikern hade möte om en aktuell storkund. Vi pratade konkreta förslag kring olika mediekanaler som skulle användas i samband med kampanjen. Det var ett riktigt trevligt och inspirerande möte med mycket adjektiv inblandat, och vi kom fram till många bra saker. Jag fick värmande komplimaneger för bra idé-generering - komplimanger som jag fullständigt halsade i mig, lika stärkande för självförtroeendet som en halv flaska Fernet på en lördakväll. Efter mötet pillade jag vidare med namnförslagen lite innan jag gick, trots att klockan egentligen redan var hemgång. ADn och VDn begav sig till ett konstcenter för att presentera trycksaksförslag till en utställningen. Jag vågade inte fråga om jag fick följa med även om det kliade i hela mig så mkt jag hade velat. Hade jag fötts till pojke hade jag kanske haft mod att fråga, men jag var alldeles för nöjd med min insats under det grabbiga mötet, för att riskera den goda stämningen. "Sluta när du ligger på topp" säger man ju. Begav mig till gymet och deltog i ett värdelöst träningspass istället. Var för trött och för hungrig för att orka hoppa runt till takterna av NRJ-pop. Imorgon är det torsdag och mamma fyller år. Ser fram emot att spendera kvällen med familjen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0