29 september 2008 - Carolina vill inte gå hem

Vecka tre är här. Denna vecka har jag fokus på att ta reda på så mycket som möjligt om; presentation för kunden (debrief brukar det kallas in america) förslag och val. Vem har sista ordet angående jobbet? Vad baseras det slutgiltiga priset på? 

Men idag började dagen som vanligt med måndagsmöte och genomgång av veckans projekt. Den ena produktionsledarkvinnan var sjuk så den andra höll ensam i rodret. Efter mötet fick jag passande nog i uppdrag att spinna på hur presentationen under mötet med teproducenternas skulle kunna läggas upp. Fanns det några attribut, saker vi kunde använda oss av för att förstärka känslan? Jag fick läsa den text som copywritern skrivit om det nya konceptet för te, den nya generationen tedrickare. Jag började sedan ta fram en "drinklista" för olika huvudkategorier te och deras respektive typer, det vill säga olika sorter av rött, svart, vitt, gult te etc. Tanken var att bygga vidare på konceptet med en "nyttig bar" där man dricker dryck som gör en frisk snarare än modig. Efter lunchen tog jag en promenad till Matton för att köpa vita A3-pannåer till presentationen, Egentligen skulle produktionsledaren gå, men jag kände för en promenad ute i den friska vinterluften som håller på att ta över Malmö, och erbjöd mig att gå istället. (Kan ha berott på att hela kontoret stank som ett helt tryckeri på gund av sanering som de håller på med i hela trapphuset).

 

När jag kom tillbaka, lite mindre svimfärdig, monterade jag presentationen (med ännu mera kemikalier i form av spraylim) och jag och ADn gick in i mötesrummet där han placerade ut pannåerna längs den vita tavlan. Innan jag skulle gå hem helt för dagen började jag lägga in bilderna, och texten som copyn skrivit för presentationen, i ett indesigndokument. Detta skulle skrivas ut och överlämnas till kunden i en fin mapp. Något att ge dem att ta med hem och titta på är ju alltid positivt. Jag fastnade framför InDesign eftersom jag inte lärt mig hantera den nya versionen speciellt bra än, och det mesta som man tidigare gjorde i formatmallar ligger nu uppe i fönstret i form av symboler. Hur som helst så fastnade jag några timmar extra eftersom jag är så förbenat envis, men fick tillslut ihop något som skulle kunna vara användbart.


I morgon på morgonen ska jag fotografera lite inspirationsbilder till ett annat arbete som ska dra igång, inom wc-rengöring (sexigt jag vet). ADn bad mig ta lite bilder i några olika livsmedelsaffärer över det sortimentet som finns av den typen av produkter. Det låter kanske som inget men det är så himla trevligt med varierande typer av uppdrag. Ibland har byråns AD känts så himla svår att nå fram till hela vägen, men sen märker jag att det till stor del beror på att jag blir lite blyg och osäker med nya människor som jag ser upp till. Är nog mest rädd att förolämpa någon med mitt stora ordförråd! Jag börjar känna mig lite bättre till mods ändå, men det tar verkligen tid innan man kommer in i en ny arbetsplats rutiner och människor. Skulle nästan vilja påstå att det är svårare med ett mindre företag eftersom de är mer sammanhållna än i ett större. Kanske kommer jag att gå härifrån om ytterligare sex veckor och tänka att jag som vanligt hade för brottom att dömma mig själv, och att jag måste inse att en del saker måste växa fram långsamt. Måste jobba med mitt självförtroende och tålamod i samband med andra människor. I slutet av dagen känner jag hur som helst att jag tycker om det jag gör just nu väldigt väldigt mycket, och att jag skulle kunna stanna på byrån hela natten och knepa och knåpa. Jag längtar innerligt efter den dag då en liknande arbetsplats verkligen är min riktiga, så att jag kan känna den trygghet som är det ända jag saknar just nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0