18 september 2008 dag fyra - tid

Nu har jag snart spenderat en hel vecka hos byrån och jag måste bekräfta det där att tiden flyger iväg som en fiskmås när man har roligt. Nu vet jag vad nästan alla på byrån heter, och jag börjar bli lite tryggare på golvet. Dagen började med att jag frågade ADn om jag skulle fortsätta med jobbet jag påbörjat med te-producenten dagen innan. Han sa att han ändrat lite på det, och nu skulle skicka det till den andra grafikern och se om han i sin tur kunde utveckla skisserna. Jag frågade om det var ok att jag satte mig med honom och tittade när han jobbadade, och han tyckte att det var ok så länge jag inte blev uttråkad. Jag hämtade en stol och slog mig ner bredvid grafikern som satt och jobbade med friläggningar av foton till ett mobiltelefon/musik företag. Genom att sitta med honom, fråga lite, låta honom berätta om vad han gjorde, hur han jobbade etc. så lärde jag mig väldigt mycket på kort tid. Allting handlar om effektivitet, sa han. Desstu mer tid något tar destu mer pengar kostar det..Photoshop är ju ett sådant där program där det finns tretusen verktyg för att göra en och samma sak, och man måste själv pröva sig fram till bästa och snabbaste metod på egen hand, den metod som passar dig bäst. När vi började jobba med te-grejen igen snappade jag upp hur han gjorde och fortsatte sen på egen hand vid min egen dator. Imorgon ska ADn presentera allt under ett kundmöte, och det sista jag fick göra under dagen är att ersätta bilderna i ett InDesigndokument där allt för projektet fanns samlat, och printa ut det i A3-format. Varför man har ett sånt typ av möte, och om man gör det under varje projekt/med alla kunder, kommer jag att ta reda på imorgon.

Jag har fått något större klarhet i skillnaden mellan en artdirector, grafisk designer, och grafisk kommunikatörs arbetsuppgifter. En AD är mer av en strategi- och idéutformare, som jobbar mindre med att flytta ankarpunkter i PS. En grafisk formgivae verkar vara med specialicerad på att kunna överföra idéerna till pixlar, det vill säga formge i datorgrafk. Just nu är jag faktiskt mest intresserad av att bli bättre på programvaran. Jag tycker att det är kul, även om jag inte skulle vilja sitta o retuschera bilder resten av livet. Jag är ju en idégenererare i själen och brinner för det där att utveckla smarta lösningar, som i bästa fall kan help save the world. Ska försöka hitta tid till att lära mig lite mer effekter i de grafiska programmen, som t. ex att göra glöd, 3D modeller osv. Hittade en bra hemsida där man steg för steg kan lära sig tricks och avancerat photoshopande. Tid är som sagt en bristvara just nu, inte bara i byråvärlden. Jag hinner knappt med vanliga vardagssysslor längre, men det som känns fantastiskt är att jag kommit in i en normal dagsrutin, och jag är faktiskt ledig på helgerna när jag är ledig. I alla fall tills vi vet hur det blir med IKEA-jobbet, då blir det återigen att jobba veckan igenom. Vet inte hur jag ska ha tid att träna, ta mitt körkort, skriva ex-jobb, köpa mjölk och toalettpapper och ost, men det är bra att jag lär mig hur det är att leva så som man gör där ute i stora vida världen. Blir annorlunda sen när skolan är helt avklarad, då slipper jag stressen med att behöva hinna läsa kurslittertur och skriva rapporter, vilket egnetligen är det ända jag har kvar att plugga just nu, förutom körkortsteori förstås.

TV är tysta bilder som rör sig i bakgrunden just nu, musik är nattligt sällskap för öronen, gymet är en lyx, vänner är saknade. Men jag njuter faktiskt av det jag gör, det är betalningen. Imorgon efter jobb ska vi förbereda presentationen för IKEA, och sen ska jag faktiskt hem till min vän Chantee och påbörja ett annat projekt. Projekt, projekt, projekt. Love it.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0