23 september 2008 dag sju -
Idéer föds av kunskap och intryck

Idag fick jag tilfälle att återigen göra ett försök att bounda lite med den andra produktionsledarinnan. Hon satt i trapphuset när jag anlände på morgonen, och medan vi väntade på att någon med nycklar skulle komma, pratade vi en stund. Självklart visade sig att hon var väldigt trevlig när hon inte hade tusen andra saker att göra. När copyn anlände bad han produktionsledaren att kolla ut bilder till ett jobb för ett gästgiveri, men hon hade mycket att göra. Jag sa att jag gärna kunde hoppa på det direkt, och fick uppgiften att plocka ut en del teman till en trycksak. Jag fick redigera lite, och jobbad med originalen. Tog bort en text från logotypen, och packade sen ihop allt i en mapp o la i copyns mapp på byråns server. Efter att jag tagit ner bilderna ytterligare i storlek, så att han kunde skicka dem via nätet, tackade han för hjälpen. Tack..ett litet kort ord att uttala, svårt för många att säga, gigantiskt värdefullt att höra.

Jag började redigera lite med mina ramar igen tils ADn kommit ut från ett möte, sen fick jag den roligaste uppgiften hittils, perfekt och väldigt passande för veckans tema; ett av Malmös utställningscentra är nämligen en av byråns kunder, och byrån hade nu fått i uppdrag att ta fram affisch och vernisagekort till en kommande utställning. En resande utställning som varit i många delar av stora vida världen, och nu alltså skulle komma till lilla fina Malmö. Alla var fria att ta fram förslag till utformning av affisch och vernisagekort, och jag började läsa på lite om utställningen och "konstnären" i fråga. Jag fick ta ett skissblock att lägga på bordet under min dator (precis som ADn har), kände mig lite ball i en hundradels sekund, och satte mig sen o började skissa på lite förslag. Som vanligt googlade jag inspration samtidigt som jag hade pennan i handen. Så går det alltså till många gånger när man i första stadiet börjar ta fram en idé..Du sitter själv och brainstormar, på old-school sätt med papper och bly, och gärna en kopp skitstarkt kaffe. När du är redo öppnar du dina grafiska program och börjar rita, eller vad det nu än är som krävs för att förvandla idéerna till pixlar/kurvor/färg/form i en dator. Innan dagen var slut hade jag påbörjat några olika förslag. Fick lite feedback från ADn innan jag begav mig hemåt, känner mig frisk igen på alla sätt och vis.


  

  

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0